Jag vill så gärna ha en kaffemaskin.

Vi har ju haft samma gamla kaffeapparat i över 10 år nu och det känns som att den nu har gjort sitt. Kaffet smakar verkligen bedrövligt det går inte att dricka alls. Nu har ju marknaden börjat ploppa upp med alla dessa pods maskiner och det verkar vara en fantastisk kaffelösning, speciellt för en kaffeälskare som mig som dricker kaffet med mjölk. Med dessa kan man göra cappucino, espresso, vanligt kaffe, kaffe macchiato, kaffe latteja listan kan göras hur lång som helst.

Frågan är bara vilken maskin man ska välja om man nu ska köpa någon.

Nespresso var ju först ut på marknaden:



Med denna Nespresso Citiz and milk har man en behändig espresso maskin med inbyggd mjölkskummare. Fördelen med nespresso är att de har många olika kaffesmaker att välja på både med koffein och utan.
Nackdelen med Nespresso är att deras kapslar enbart går att köpa på deras hemsida om man nu inte bor i stockholm där de finns att köpa i en butik. Men de levererar snabbt och kaffet smakar med skummad mjölk riktigt gott. Priset då: 2195:- enligt pricerunner.



Tassimo är ett av de nyaste tillskotten på marknaden och då använder man gevalias pods. Fördelen med denna är att den är lite billigare maskin, man kan göra te och choklad. T.ex varm milka choklad låter väldigt gott.
Nackdel då pods priset är något högre än t.ex nespresso och den har ingen mjölkskummare. Istället får man använda speciella pods för att göra mjölken till t.ex cappucinon vilket gör att priset per kopp blir ytterligare något dyrare. Jag personligen förstår inte riktigt poängen med att göra te i denna. Vanliga te påsar fungerar alldeles utmärkt för mig.

Priset: ca 1395:- för apparaten.


Nescafe dolce gusto vet jag inte så mycket om men det verkar vara en enklare men ganska lik variant till tassimo. här är det som namnet antyder nescafe som gäller och inte gevalia.

Priset: 1290:- pods: 49:- för 8 koppar.


Denna Dolce gusto circulo har nog den roligaste designen, annars använder den samma kapslar som nescafe:s som jag skrev om här innan.

Priset: ca 1889:-





Och slutligen OBH Nordicas Martello, liten och färglad. Bra pris men endast fyra kaffesorter att välja mellan och ingen mjölkskummare. Denna får väl ändå räknas till budgetalternativet som passar för den som snabbt vil ha en liten espresso och som inte har för höga krav på slutresultatet.

Pris: ca 1389:-


Så vilken som är min favorit vet jag ännu inte. Men det lutar åt nespresso eller tassimo. Jag får nog fundera ett tag till innan jag bestämmer mig.




Kommentarer
Postat av: Erik

Hej! Mycket fin genomgång av marknaden :) Nespresso och Nescafé-maskinerna marknadsförs båda av Nestlé, med skillnaden att Nescafé är riktat mot massmarknad och Nespresso är lite lyxigare (med fler kaffesorter och fokus på enbart espresso). Jag har själv en Nespresso Citiz & Milk och är SUPERNÖJD med kvalitet, kundservice, tillbehör och inte minst kaffet. Nescafé har dock fler drycker - varm choklad, chococchino, mocha, iste, islatte etc. Själv är jag väldigt sugen på Nestea-kapslarna som finns till den! Båda har högt pumptryck, 19 respektive 15 bar, medan Tassimo bara har 3,5 bar vilket inte ger en bra espresso, dock räcker det till de andra dryckerna, inte minst te. Tassimo har innovativa mjölkkapslar med UHT-mjölk, istället för mjölkpulver som i Nescafé-kapslarna. Martello är en plastig kopia av Nespresso som tar lika mycket betalt för sämre kaffe - undvik!

2010-11-23 @ 23:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0